Friday, June 19, 2009

Kekuatan Api Cinta...


Al-kisah suatu ketika dahulu, Kapak, Gergaji, Palu dan Nyala Api dalam satu perjalanan bersama-sama. Disuatu tempat, perjalanan mereka terhenti kerana terdapat sepotong besi waja yang menghalang jalan. Mereka berusaha menyingkirkan besi waja tersebut dengan kekuatan yang nereka miliki masing-masing.

"Itu dapat aku singkirkan," kata Kapak. Pukulan-pukulannya keras sekali menghentam besi yang kuat dan keras itu. Tapi setiap hentaman hanya membuat kapak itu lebih tumpul sampai ia terpaksa berhenti.

"Sini, biar aku yang uruskan," kata Gergaji. Dengan gigi-gigi yang tajam tanpa perasan, iapun mulai menggergaji. Tapi terkejut dan kecewa ia, semua giginya jadi tumpul dan jatuh.

"Lihat, aku sudah cakap," kata Palu, "Kan aku sudah cakap kamu semua tak dapat lakukan. Sini, sini aku tunjukkan caranya," Tapi baru sekali ia memukul, kepalanya terpantul sendiri dan besi tetap tidak berubah.

"Boleh aku cuba?" tanya Nyala Api. Dan iapun melingkarkan diri, dengan lembut menggeluti, membelai, memeluk dan mendakap besi itu seerat-eratnya seperti tidak mahu melepaskannya lagi. Akhirnya, besi yang keras itupun meleleh cair...

Renungan bersama..
"Ada banyak hati yg cukup keras utk melawan kemurkaan dan amukan kemarahan demi harga tinggi. Tapi jarang ada hati yang tahan melawan nyala api cinta kasih yang hangat. Betapa kebijaksanaan ada dalam sebuah kelembutan dan kehangatan, seperti api mencairkan hati yg dingin. Tidak ada yg tahan berhadapan nyala cinta kasih....
(Petikan dari KOLEKSI CINTA (LOVE)..)

No comments:

Sedikit Waktu

Terkadang, Aku perlu waktu, Untuk sendirian.. Tanpa ditanya kenapa, Kerna, Aku pun tidak pernah tahu, Alasannya kenapa….