Thursday, December 24, 2009

Permaisuri Hatiku...

Kau Bukan Milikku...


Kau bukan milikku,dah ku tahu segalanya…
Namun hati ini dah terukir namamu…
Mana mungkin aku mampu hapuskan


Ukiran namamu dihatiku…
Pedihnya sekadar menjadi penyinta bisu,
Lebih pedih bila tahu kau milik seseorang…
Aku tak mampu lakukan apa-apa…
Hatimu tak mungkin dapat kutakluki…
Aku sedar hati aku milikmu….
Tapi hatimu miliknya…

Jangan hantui hidupku lagi dengan
Bayanganmu…kerna hatiku luluh…
Jangan muncul dalam kotak ingatanku…
Walaupun hidupku bakal bergelap tanpa dirimu…
Tapi biarlah…
Daripada aku terus berendam air mata…
Sesuatu yang bukan milikku…
Takkan pernah jadi milikku…
Selamanya…

Maafkan aku kerana terlalu menyayangi insan
Sepertimu…
Maafkan aku kerana terlalu mengimpikan
Dirimu jadi milikku…
Moga kau bahagia bersamanya…
Selamanya…

Tuesday, December 15, 2009

Rindu....

Ada rindu yang mendamaikan,
Ada rindu yang menyakitkan,
Ada rindu yang menyeksa,
Ada rindu yang membibitkan rasa,

Rasa sayang, rasa kasih, rasa cinta,
...Cinta pada Penciptanya
...Kasih pada yang melahirkannya
...Sayang pada yang dirinduinya

Rindu....
Ungkapan yang ada kalanya mengasyikkan,
Ada tikanya memedihkan....

...dan aku...sang perindu...merinduinya...
Seumpama pungguk yang merindukan bulan...
Bulan yang dikejauhan....


Lalu...
Bagaimana harusku luahkan....
Rindu yang terpendam didasar hati...
Rindu yang menggetar jiwa...
Rindu yang tak terluah dengan kata-kata...
Ku terdengar bisikan bayu malam...
....Lihat saja pada alam,
Alam mampu meluahkan...
Ya...alam..Indah sungguh ciptaan-Mu tuhan..

Di saat itu,
Bila rindu menerjah di hati,
Ku tenung bintang...
Bintang yang menghiasi malam...
Meluahkan kerinduan dengan kerlipan...
Umpama diriku..merinduimu dikejauhan...

Bulan…
Terangilah malamnya..
Agar dapat ku tatapi wajahnya…

Laut....
Sampaikan bisikan ku pada ombak...
Agar membawa bersama pesanan rinduku...

Unggas...
Nyanyikanlah lagu rindu ku...
Agar dirinya tidak kesunyian...

Mentari...
Sinarilah harinya..
Agar terukir senyuman dibibirnya...
Buat yang dirindui…

Hiasilah dirimu dengan rimba kebahagiaanan…
Rimba yang akan ditemani bulan tatkala malam,
Dihiburkan sang unggas tika kesunyian…
Disinari mentari dikala dirimu kegelapan…
Agar tiada lagi titis kesedihan yang menghujanimu…

dan aku..
hanyalah sang perindumu...
berarak bersama awan...
memerhatikanmu dari kejauhan...
bersama RINDU yang terpahat dihati...

Wednesday, October 28, 2009

Satu Kisah Cinta..

Suami saya adalah serorang jurutera, saya mencintai sifatnya yang semulajadi dan saya menyukai perasaan hangat yang muncul dihati saya ketika bersandar dibahunya.

3 tahun dalam masa perkenalan dan 2 tahun dalam masa pernikahan, saya harus akui, bahawa saya mulai merasa letih…lelah, alasan-alasan saya mencintainya dulu telah berubah menjadi sesuatu yang menjemukan. Saya seorang wanita yang sentimental dan benar-benar sensitif serta berperasaan halus. Saya merindui saat-saat romantis seperti seorang anak kecil yang sentiasa mengharapkan belaian ayah dan ibunya. Tetapi, semua itu tidak pernah saya perolehi. Suami saya jauh berbeza dari yang saya harapkan. Rasa sensitifnya kurang. Dan ketidakmampuannya dalam menciptakan suasana yang romantis dalam perkahwinan kami telah mematahkan semua harapan saya terhadap cinta yang ideal.

Suatu hari, saya beranikan diri untuk mengatakan keputusan saya kepadanya, bahawa saya inginkan penceraian.

“Mengapa?”Dia bertanya dengan nada terkejut.
“Siti letih, Abang tidak pernah cuba memberikan cinta yang saya inginkan.” Dia diam dan termenung sepanjang malam di depan komputernya, nampak seolah-olah sedang mengerjakan sesuatu, padahal tidak.

Kekecewaan saya semakin bertambah, seorang lelaki yang tidak dapat mengekspresikan perasaannya, apalagi yang boleh saya harapkan daripadanya? Dan akhirnya dia bertanya. “Apa yang Abang boleh lakukan untuk mengubah fikiran Siti?” Saya merenung matanya dalam-dalam dan menjawab dengan perlahan.


“Siti ada 1 soalan, kalau Abang temui jawapannya didalam hati Siti, Siti akan mengubah fikiran Siti; Seandainya, Siti menyukai sekuntum bunga cantik yang ada ditebing gunung dan kita berdua tahu jika Abang memanjat gunung-gunung itu, Abang akan mati. Apakah yang Abang akan lakukan untuk Siti?”

Dia termenung dan akhirnya berkata, “Abang akan memberikan jawapannya esok.” Hati saya terus gundah mendengar responnya itu.

Keesokan paginya, dia tidak ada di rumah, dan saya menenui selembar kertas dengan coretan tangannya dibawah sebiji gelas yang berisi susu hangat yang bertuliskan…

‘Sayangku, Abang tidak akan mengambil bunga itu untukmu, tetapi izinkan Abang untuk menjelaskan alasannya.” Kalimah pertama itu menghancurkan hati saya. Namun, saya masih terus ingin membacanya.

“Siti boleh mengetik dikomputer dan selalu mengusik program didalamnya dan akhirnya menangis di depan monitor, Abang harus memberikan jari-jari Abang supaya boleh membantu Siti untuk memperbaiki program tersebut.”

“Siti selalu lupa membawa kunci rumah ketika Siti keluar, dan Abang harus memberikan kaki Abang supaya boleh menendang pintu, dan membuka pintu untuk Siti ketika pulang.” “Siti suka jalan-jalan di shopping complexs tetapi selalu tersasar dan ada ketikanya sesat di tempat-tempat baru yang Siti kunjungi, Abang harus mencari Siti dari satu lot kedai ke satu lot kedai yang lain mencarimu dan membawa Siti pulang ke rumah.”

“Siti selalu sengal-sengal badan sewaktu ‘teman baik’ Siti datang setiap bulan, dan Abang harus memberikan tangan Abang untuk memicit dan mengurut kaki Siti yang sengal itu.”

“Siti lebih suka duduk di rumah, dan Abang selalu risau Siti akan menjadi ‘pelik’. Dan Abang harus membelikan sesuatu yang dapat menghiburkan Siti dirumah atau meminjamkan lidah Abang untuk menceritakan hal-hal kelakar yang Abang alami.”

“Siti selalu menatap komputer, membaca buku dan itu tidak baik untuk kesihatan mata Siti, Abang harus menjaga mata Abang agar ketika kita tua nanti, abang dapat menolong mengguntingkan kukumu dan memandikanmu.”

“Tangan Abang akan memegang tangan Siti, membimbing menelusuri pantai, menikmati matahari pagi dan pasir yang indah. Menceritakan warna-warna bunga yang bersinar dan indah seperti cantiknya wajahmu.”

“Tetapi sayangku, Abang tidak akan mengambil bunga itu untuk mati. Kerana, Abang tidak sanggup melihat airmatamu mengalir menangisi kematian Abang.”

“Sayangku, Abang tahu, ada ramai orang yang boleh mencintaimu lebih daripada Abang mencintai Siti.”

“Untuk itu sayang, jika semua yang telah diberikan oleh tangan, kaki, mata Abang tidak cukup bagi Siti. Abang tidak akan menahan diri Siti mencari tangan, kaki dan mata lain yang dapat membahagiakan Siti.”

Airmata saya jatuh ke atas tulisannya dan membuatkan tintanya menjadi kabur, tetapi saya tetap berusaha untuk terus membacanya lagi.

“Dan sekarang, Siti telah selesai membaca jawapan Abang. Jika Siti puashati dengan semua jawapan ini, dan tetap inginkan Abang tinggal di rumah ini, tolong bukakan pintu rumah kita, Abang sekarang sedang berdiri di luar sana menunggu jawapan Siti.” “Tetapi, jika Siti tidak puas hati, sayangku…biarkan Abang masuk untuk mengemaskan barang-barang Abang, dan Abang tidak akan menyulitkan hidupmu. Percayalah, bahagia Abang bila Siti bahagia.” Saya terpegun. Segera mata memandang pintu yang terkatup rapat. Lalu saya segera berlari membukakan pintu dan melihatnya berdiri di depan pintu dengan wajah gusar sambil tangannya memegang susu dan roti kesukaan saya.

Oh! Kini saya tahu, tidak ada orang yang pernah mencintai saya lebih dari dia mencintai saya.
Itulah cinta, di saat kita merasa cinta itu telah beransur-ansur hilang dari hati kita kerana kita merasa dia tidak dapat memberikan cinta dalam ‘kewujudan’ yang kita inginkan, maka cinta itu telah hadir dalam ‘kewujudan’ yang tidak pernah kita bayangkan sebelum ini.

Wednesday, October 21, 2009

Benarkan Ilusi..


Andai nya ada rindu yang tak terucap,
biar ia bermain dulu diangan hati,
Dan andainya telah ada kekuatan,
langkahi lah titian rindu itu,
dalam menuju pada ribaan sedarnya..

Dan andainya yakin akan kebenaran rindu itu,
mohonlah segala kehendak dgn berdoa
agar rindu itu akan hadir melayarkan bahtera...

Sunday, October 11, 2009

Malam..rindu..

Di hujung malam
pada garisan yang putih
bulan meniti di atas kaca
menyerkup di bibir jendela
dengan wajah yang manja
jatuh ke dasar laut
ketika sedang bergelora...

Rindu di sini semakin dewasa
dalam pengabdian manis
yang tercalit ruang waktu
dalam setangkai hati...

Sepiku dan mu
sepi ke puncak langit
yang kering di lautan
memarakkan hati rindu di perjalanan
kehijauan diri...

Monday, September 14, 2009

Salam Aidilfitri...

Assalamualaikumwarahmatullah...

Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, juga MAAF dipinta andainya...

TERkasar bahasa,
TERsilap bicara,

TERmarah yang tak kena,
TERtanya tak tentu hala,
TERsasul yang tak sengaja,
TERpukul kat mana-mana,
TERpekik di telinga,
TERhantuk di kepala,
TERpinjam harta benda,
TERmoody tak semena-semena,
TERumpat bila-bila,
TERusik yg sengaja,
TERmacam-macam lagi
yang kena-mengena,
Moga dimaafkan...Maaf Zahir & Batin!

WaLAu LaNgkAH TaK BeRTeMu,
TaNgaN TaK BeRJaBaT,
UcaP TaK TeRDeNgaR,
MaTA TaK BeRTeNTaNG...
MoHoN MaAF sEGaLa KekHiLaFaN..
KeRaNA aDa TiKaNyA
MaTa SiLaP MeMaNdANg,
TeLiNGa SaLaH MeNdeNgaR,
LiDaH TeRLaNjuR BeRkATa-KatA
& HaTI TeRsaLaH MeNDuGa...

SALAM AIDILFITRI MINAL AIDIL WALFAIZIN..

Kata Al-Ghazali :
"..yang jauh itu WAKTU,
yang dekat itu MATI,
yang besar itu NAFSU,
yang berat itu AMANAH,
yang mudah itu BERBUAT DOSA,
yang panjang itu AMAL SOLEH,
yang indah itu SALING MEMAAFKAN..."

Katak kenyang lalu tertidur,
Gajah pitam lantas terjatuh,
Andai tak sampai tangan menghulur,
Ku pohon keampunan dari jauh...

Salam Aidilfitri & Maaf Zahir Batin...

Sunday, September 13, 2009

Ramadhan & Doa Kami...


Marhaban Ya Ramadhan...
Bulan yang penuh ampunan telah tiba,

Berjuta-juta umat muslim menyambutnya,
Seluruh amalan dan ibadah di lakukan,
Hanya untuk mendapat Ridho-NYA...

Ya Allah...
Berilah kami kekuatan untuk dapat melaksanakannya,
Berilah kami kesabaran dalam mencari Ridho-MU,
Jadikanlah kami umat-MU yang sabar, tabah dan tawakal...

Ya Allah...
Engkau begitu Pengasih dan Penyayang,
Hingga Kau beri kami bulan Ramadhan,
agar kami dapat memebersihkan diri
atas segala dosa dan noda yang kami lakukan,
Karena Kau tahu kami umat-MU
tidak sanggup menghadapi siksa neraka...

Ya Allah...
Jadikanlah kami umat-MU yang ikhlas dan sabar
dalam menerima cobaan-MU,
Jadikanlah hati ini selalu tertuju pada-MU,
Jadikanlah kami selalu merindukan-MU...

Ya Allah...
Yang membolak-balikan hati ini,
Kami mohon kepada-MU Ya Allah,
Agar kami bisa terus istiqomah dijalan-MU...

Ya Allah ...
Ampunilah segala dosa yang kami lakukan,
Dosa atas penglihatan, pendengaran, penciuman kami,
Dosa atas tangan-tangan, kaki-kaki dan anggota tubuh kami...

Ya Allah...
Engkau Maha Pengampun lagi Maha Pemaaf ....
Amiiiin....

Ramadhan...

Bulan ramadhan yang barakah kau kembali,
Ku mengucap syukur ke hadrat Illahi,
Dapat ku bersua dengan Ramadhan kali ini,
Tersedu aku mengingat kisah lampau kembali...
Pada bulan ramadhan lah aku banyak menangis.
Sujud menangis di sejadahku,
Minta diampun segala dosa-dosaku yang lalu,
Moga-moga terampun juga dosa-dosaku...
Pada bulan ramadhan ini ku menangis
Menangsi teringat kan yang telah tiada,
Dengan al-fatihah kusedekahkan pada mereka,
Moga-moga berbahagia mereka di sisiNYA...
Pada ramadhan yang mulia ini,
Ku menanti malam yang dinanti-nanti,
Lailatul Qadar yang penuh erti,
Tidak akan ku sia-siakan peluang sebegini...
Bila ku sedar lailatul Qadar kunjung tiba,
Tahu lah aku ramadhan akan pergi,kepadaMU
ku menadah tangan berdoa,
semoga dapat ku berjumpa ramadhan kembali...

Takziah..."Sahabat"

Sahabatku
Bila aku dikhabarkan beritamu
Kau sudah dijemput pergi menghadap Ilahi
Ada getar rasa membumbui sukmaku
Ada bayang duka menyelubungi lubuk jiwa
Lantas naluriku bertanya
Inikah pengakhiran ikatan persahabatan?

Sahabatku..
Pantas semalam kulihat mentari suramT
idak seceria dan segirang selalu
Namun hari ini kulihat ia semakin suram
Mungkin turut menangisi pemergianmu
Melestarikan segala kisah suka duka
Memori kenangan indah waktu bersamamu.....
Sahabatku..
Senyuman manismu yang terukir di bibir
Itu yang terakhir kumelihat dirimu
Itulah jua hadiah paling bermakna darimu
Lewat bual bicara di pertemuan wida’
Berkongsi bahagia fikrah berjuang
Segalanya masih basah di ruang ingatan....

Sahabatku..
Akan kuteruskan perjuangan ini tanpamu di sisi
Kehidupan pasti mengucapkan tahniah buat dirimu
Semoga bersamamu insan-insan yang soleh
Menelusuri damai abadi dalam menuai janjiNya
Dan kuharap kita akan bertemu lagiDi gerbang istana syurga menanti..

Amiin.....

"Buat sahabatku, Noor Fazliana...moga rohmu dcucuri rahmat oleh Allah swt & tenang disana..

Aku akan sll merinduimu SAHABAT..."

Monday, July 13, 2009

Selamat Hari Lahir Buat Suamiku...


Senyummu adalah bahagiaku

Ceriamu adalah dambaku

Gelisahmu adalah kebimbanganku

Air matamu adalah kesedihanku

Kau pelipur lara dukaku

Kau pengiring suka citaku

Bersama kita dalam hari-hari keberkahan

Ikatan ini berawal dari hati atas nama cinta

Jalinan ini bermula dari rasa atas nama sayang

Pertautan ini berasal dari angan atas nama rindu

Sungguh ini adalah cinta, sayang, dan rindu..

Cinta, sayang, dan rindu atas nama pengabdian kepada Rabbul Izzati

Malam ini bintang bersinar cinta, bulan tersenyum sayang, angin mendesir rindu

Wahai bintang, bulan dan angin

Sampaikanlah salam cinta, sayang, dan rinduku kepadanya ...

Dengan ketulusan dan kejujuran

Salam sayang dari isterimu.....

SELAMAT HARI LAHIR SAYANG.......

“Sungguh Aku Sangat mencintaimu karena Allah”

Tuesday, June 23, 2009

Lelaki Jujur...

Pada satu hari, Pak Ali pergi ke hutan untuk mencari kayu api. Apabila lalu kat kawasan tasik, Pak Ali tergelincir dan kapak buruknye terjatuh dalam tasik tu. Maka datanglah Pari Pari Tasik kepada Pak Ali.

Pari Pari: Kenapa dengan kau?

Pak Ali: Kapak aku terjatuh ke dalam tasik.

Pari Pari pun menyelam dan kembali bersama kapak perak.

Pari Pari: Inikah kapak kamu?

Pak Ali: Tidak.

Pari Pari pun menyelam dan kembali bersama kapak emas.

Pari Pari: Inikah kapak kamu?

Pak Ali: Tidak, kapak aku buruk sahaja.

Pari pari pun menyelam dan kembali bersama kapak buruk.

Pari Pari: Inikah kapak kamu?

Pak Ali: Ya, itulah kapak buruk aku.
Pari Pari Tasik suka sikap Pak Ali yang jujur itu lalu memberikan ketiga-tiga kapak itu kepadanya.

Pada hari lain pulak. Pak Ali berjalan di sekitar tasik yang sama bersama isterinya. Kali ni isterinye pulak yang jatuh ke dalam tasik. Pak Ali susah hati. Maka datanglah Pari Pari Tasik kepada Pak Ali..

Pari Pari: Kenapa kau bersedih?

Pak Ali: Isteriku jatuh ke dalam tasik.

Pari Pari pun menyelam dan kembali bersama Angelina Jolie.

Pari Pari: Inikah isteri kau?

Sambil menangis Pak Ali menjawab... "ya, itulah isteriku..."
Pari Pari pun marah, "Sungguh ku tak sangka, kau yang jujur satu masa dulu telah menjadi tamak".

Sambil menahan pilu Pak Ali menjawab, "Aku bukan tamak, kalau aku kata 'tidak' pada Angelina Jolie... kau akan bawakan pula Pamela Lee...kalau aku katakan 'tidak' juga, barulah kau bawakan isteriku...bila aku kata 'ya', kau akan berikan mereka bertiga padaku...". Aku yang miskin ni tak mampu tanggung mereka semua"...

Monday, June 22, 2009

Keliru..?

Adakah tapak tangan kita berpeluh,
hati kita berdebar kencang
dan suara kita tersekat di dada?
Itu bukan Cinta,
itu SUKA...

Adakah kita tidak dapat melepaskan
pandangan mata darinya?
Itu bukan Cinta,
itu NAFSU...

Adakah kita menginginkannya
kerana kita tahu ia ada di sana?
Itu bukan Cinta,
itu KESEPIAN...

Adakah kita mencintainya
kerana itulah yang diinginkan semua orang?
Itu bukan Cinta,
itu KESETIAAN...

Adakah kita tetap mengatakan kita menyintainya
kerana kita tidak ingin melukai hatinya?
Itu bukan Cinta,
itu BELAS KASIHAN...

Adakah kita mengatakan padanya
bahawa setiap hari hanya dia yang kita fikirkan?
Itu bukan Cinta,
itu DUSTA...

Adakah kita rela memberikan semua
perkara yang kita senangi untuk
kepentingan dirinya?
Itu bukan Cinta,
itu KEMURAHAN HATI...

Adakah kita menjadi miliknya kerana
pandangan matanya membuat hati kita melompat?
Itu bukan Cinta,
itu TERGILA-GILA...

Adakah kita memaafkan kesalahannya
kerana kita mengambil berat tentangnya?
Itu bukan Cinta,
itu PERSAHABATAN...

Tetapi...
Adakah kita tetap bertahan kerana
campuran antara kesakitan dan kegembiraan
yang membutakan dan tak terfahami...
menarik kita mendekati dan tetap bersamanya?
ITULAH CINTA....

Thursday, June 18, 2009

Kekuatan Api Cinta...


Al-kisah suatu ketika dahulu, Kapak, Gergaji, Palu dan Nyala Api dalam satu perjalanan bersama-sama. Disuatu tempat, perjalanan mereka terhenti kerana terdapat sepotong besi waja yang menghalang jalan. Mereka berusaha menyingkirkan besi waja tersebut dengan kekuatan yang nereka miliki masing-masing.

"Itu dapat aku singkirkan," kata Kapak. Pukulan-pukulannya keras sekali menghentam besi yang kuat dan keras itu. Tapi setiap hentaman hanya membuat kapak itu lebih tumpul sampai ia terpaksa berhenti.

"Sini, biar aku yang uruskan," kata Gergaji. Dengan gigi-gigi yang tajam tanpa perasan, iapun mulai menggergaji. Tapi terkejut dan kecewa ia, semua giginya jadi tumpul dan jatuh.

"Lihat, aku sudah cakap," kata Palu, "Kan aku sudah cakap kamu semua tak dapat lakukan. Sini, sini aku tunjukkan caranya," Tapi baru sekali ia memukul, kepalanya terpantul sendiri dan besi tetap tidak berubah.

"Boleh aku cuba?" tanya Nyala Api. Dan iapun melingkarkan diri, dengan lembut menggeluti, membelai, memeluk dan mendakap besi itu seerat-eratnya seperti tidak mahu melepaskannya lagi. Akhirnya, besi yang keras itupun meleleh cair...

Renungan bersama..
"Ada banyak hati yg cukup keras utk melawan kemurkaan dan amukan kemarahan demi harga tinggi. Tapi jarang ada hati yang tahan melawan nyala api cinta kasih yang hangat. Betapa kebijaksanaan ada dalam sebuah kelembutan dan kehangatan, seperti api mencairkan hati yg dingin. Tidak ada yg tahan berhadapan nyala cinta kasih....
(Petikan dari KOLEKSI CINTA (LOVE)..)

Cinta dan Airmata...

Cinta...
Banyak yang mengagumimu,
Dan suka duka selalu menyelimuti,
Dua sejoli adalah rasa yang telah terungkap..

Airmata...
Menitis lembut dari mata ke pipi,
Untuk seseorang atau yang lain,
Dan tak hanya duka, suka pun ada....

Pada saat lahir...
Manusia akan menangis,
Dan saat kita menutup mata,
Orang kan menangisi kita,

Kau tahu mengapa?
Kerna Cinta dan Airmata
Adalah satu,
Saat kehidupan masih ada.....

Wednesday, June 17, 2009

Kisah Cintaku..

Wahai Cinta,
engkau telah membuatku lemah tak berdaya,
Engkaulah yang masuk kedalam kalbuku
dan membuatku menjadi tawanannya..
Ia bagai ilham dari langit yang menerobos
dan bersemayam dalam jiwa,
lalu masuk kesanubari tanpa di undang..

Jiwaku menjerit kekasih!
memanggil-manggil namamu ..
Lihatlah kedalam mataku ,
kau akan melihat betapa berertinya dirimu.....
Engkau adalah ilham bagiku untuk memetik dawai gitar,
menjalin syair cinta nan indah
hingga menjadi doa-doa akan harapan dan anugerah..

Duhai kekasih....
disaat cinta telah mengakar didalam jiwa,
serta dari waktu ke waktu cinta itu
telah tumbuh subur dikedalaman hati,
kuingin rasa itu hanya kita yang tahu...
tahukah engkau kekasih,
tidak ada ubat yang mujarab mengubati luka
bila tertusuk duri asmara...
maka hargailah insan yang mengasihimu
dan diriku yang mencintaimu...

Wednesday, June 10, 2009

Madah cinta janji

Wahai sayang ku…!

Aku berjanji…

Walau jauh dipisah lautan,

Walau lama ditelan zaman,

Walau ramai datang mengoda,

Hatiku padamu tetap setia,

Cintaku padamu mencengkam jiwa,

Rinduku padamu tetap membara,

Kasihku padamu sepanjang usia…

Kekal selamanya…

Tuesday, June 2, 2009

Keindahan Fantasi Cinta..


Riuh... ramai... gaduh... dan penuh kegembiraan,
Taman hati berwarna warni,
Panggung rumah paru-paru berdiri kukuh,
Kolam cinta mengalir indah keawan kasih..

Badan terasa sejuk...
Segar tak terkirakan,
Rumput selaput nadi bergoyang lembut,
Di tiup angin cinta sejati..

Burung camar jantung menukik pelan,
Hinggap di pohon tulang iga putih,
Matanya melihat kearah taman hati,
Pandangannya terpesona oleh pemandangan cantik..

Bidadari cinta dan pangeran kasih sayang,
Bersenda gurau diangan yang tinggi,
Hati pun gembira...
Jiwa pun lega...

Ya Allah...
Abadikan keadaan ini,
Agar menjadi pedoman,
Bagi hati yang saling menyatu..

Mentari sanubari tersenyum riang,
Alam jiwa bergembira ria,
Serentak...
Jiwa 0h jiwa riang berdansa di sekitar taman hati,
Oooh...
Indahnya fantasi cinta...

Tuesday, May 26, 2009

Jika Kau..

Jika kau percaya dusta itu cinta
Maka, cinta itu akan penuh dengan dusta
Kau benar…

Jika kau kira bahwa kepalsuan adalah cinta
Maka, cinta tak lebih dari sebuah kepalsuan
Kau benar…

Jika kau anggap kebohongan sebahagian dari cinta
Maka, cinta terbagi atas kebohongan-kebohongan belaka
Kau benar…

Jika kau rasa titis air mata adalah luka kerna cinta
Maka, kerna cinta diri akan terluka menitiskan air mata
Kau benar…

Jika kau sangka derita itu pengorbanan cinta
Maka, cinta itu akan penuh dengan pengorbanan dan derita
Kau benar….

Yang salah…
Jika kau katakan padaku “jangan kau cintai aku”
Maka, aku tak akan punya erti dan makna lagi
tanpa cintamu...

Menyintai Atau Tak Menyintai?


Adakah kau menyintai...
atau tidak menyintaiku???
pertanyaan ini sudah lama bersarang difikiranku
cuma lidah kelu melontarkan
ia kekal menjadi pertanyaan
yang tak terjawab...

Kau melayanku seperti teman biasa
tetapi di lain waktu seperti seorang kekasih
kau kerap mengusikku dengan gurauan bersahaja
nadanya seolah menyatakanaku hanya sekadar seorang sahabat
boleh diusik dengan pelbagai jenaka
dipanggil dengan pelbagai gelaran
namun bersama temanmu yang lain
kau diam-diam memujiku
kau katakan yang indah-indah
kau menghormati dan mengkagumiku...

Mereka berkata
setiap kali kau membicarakan tentangku
ada sinar cahaya di matamu
ibarat membicarakan sesuatu yang suci
adakah itu petandanya kau menyintai
atau...tidak menyintaiku...?

Di suatu masa kau begitu memanjakan aku
di suatu masa yang lain kau buat tak endah
ada saatnya kau diam-diam mencuri pandangan
bila ku tersedar kau cepat-cepat berpaling
adakah kau mampu melindungi
wajahmu yang berubah merah??

Katakan padaku
adakah kau menyintai
atau tidak menyintaiku???
adakah aku hanya dilanda perasaan
tersalah tafsir dengan sifatmu yang mengelirukan
atau aku sebenarnya lebih keliru
dengan perasaanku sendiri
adakah aku menyintai
atau tidak menyintai dirimu....??

Wednesday, May 20, 2009

Ingin Ku Miliki Dirimu..

Entah mengapa…
Setiap detik ku selalu teringat wajahmu…
Entah mengapa..
Setiap ku merenung ku teringat namamu..
Entah mengapa…
Ini terjadi padaku..
Tak bisa kutahan gejolak rasa rindu,
Tak bisa kutahan mendengar suaramu,
Tak bisa kutahan ingin berjumpa denganmu,
Tak bisa kutahan derap langkahku segera menghampirimu...
Ku mohon terus pertahankan rasa ini,
Ku mohon jangan pisahkan ia dari diri ini...
Ku mohon berikan kebahgian ini abadi,
Semoga ini menjadi cinta terakhir untuk ku...

Tuesday, May 19, 2009

Mengertilah..

Salahkah bilaku mencintaimu?
Salahkah ku menyayangi dirimu?
Salahkah bilaku ingin memiliki dirimu?
Perasaan ini tak bisa dipendam lama lagi
Saatku melihatmu,
Detak jatungku berdetak sangat...
Kamulah yang ku tunggu selama ini SAYANG!
Aku tak bisa mengatakannya padamu,
Bahawa aku cinta dan sayang kamu,
Keberanianku hilang...
Mungkin aku hanya bisa memilikimu dalam mimpi
Dan anganku semata..
Aku hanya bisa mengagumimu dari kejauhan..
Aku hanya bisa menyayangimu,
Dan mencintaimu tanpa bisa memilikimu...
Andai kau tahu perasaanku ini,
Kerna aku tidaklah sempurna
Dan mungkin tidak layak
Untukku memilikimu yang begitu sempurna dimataku...

Kamu..

Bintang yang terang..
sinarmu sungguh indah..
keindahanmu mengingatkan aku pada seseorang..
dimana aku sangat merindukannya...
malam yang begitu sunyi…
mengapa dia tak hadir untuk menemaniku..
angin yang berhembas dengan kencang..
Tuhan sampaikan salam ku padanya..
bahawa aku sangat merindukannya..
kuingin dia selalu mencintaiku..
dimanapun dia melangkah....
Setiap kataku adalah kata Cinta padamu..
Dihatiku hanya ada satu nama..
iaitu KAMU..
Setiap langkahku hanya untukmu..
Aku hidup adalah untuk mencintaimu..
Dan aku mati pun,
Akan ku kenang dirimu...

Tuesday, May 5, 2009

Ingin Lagi..

Ingin rasanya aku mengulang waktu lagi
Ingin rasanya kugenggam jemarimu lagi
Ingin rasanya kuhanyut dalam erat dakapanmu lagi
Ingin rasanya pipi ini bersenggama
dengan telapak tanganmu lagi
Ingin rasanya bibir ini bercumbu dengan manis kata2mu lagi
Ingin rasanya diri ini berdua denganmu lagi
Ingin rasanya hati ini kembali kau curi lagi….
Jangan pernah kau kembalikan
Kerna sejak hari itu hati ini milikmu...

Thursday, April 23, 2009

Sayang MAK Sangat-sangat..

Hari ini semua adik beradik pulang beraya setelah beraya di kampung mertua. Ibu yang agak kesunyian, tetapi setelah mendengar abang dan kakak-kakak hendak balik beraya ,ibu gagahi juga bangun pagi menggoreng nasi buat santapan pagi mereka yang akan datang nanti.

Aku yang bongsu tinggal dirumah sambil menolong apa yang patut memerhati kegagahan ibu yang sememangnya aku tahu sakit dan bengkak kakinya semakin menjadi-jadi semenjak bulan puasa tempohari. Aku minta untuk membantu,
“Tak payah” katanya“Biar mak yang buat nanti lain rasanya”.
Aku biarkan sahaja walau dalam hati terasa pedih dan sayu melihat kegagahan mak nak juga sediakan nasi goreng untuk anak-anaknya yang baru nak merayakan hari raya bersamanya.
Aku tahu disudut hati mak ada rasa sedih dan sayu kerana anak lelakinya tak beraya bersama di pagi raya..tetapi langsung tidak ditunjuk malah ingin pula menjamu anaknya. Terhinjut-hinjut mak kesana ke mari mengambil bahan-bahan nasi goreng. bukan main khusyuk dan bersungguh cuba menyediakan juadah yang semampunya.


Bila semuanya dah sampai aku mula hidangkan nasi yang digoreng mak untuk abang- dan kakak yang tiba dengan anak-anak mereka. Semuanya pakat menjamu selera. Memang berselera semua sukakan nasi goreng mak. Mak tahu anak-anaknya sukakan nasi goreng air tangannya.
Dalam tak sedar nasi dah hampir habis. Terdetik dihatiku…
“Ahhh mak belum makan apa-apa semenjak pagi kerana sibuk sediakan nasi tu”Seraya tu abang ku bertanya, “Siapa tak makan lagi nasi ni”.Aku menjawab “Mak belum makan apa lagi tu.”
Mak dengan bersungguh menjawab, “Ehh mak tak mau…tak lalulah nasi goreng, nak makan roti ja sat lagi…”
Dua tiga kali kami pelawa begitu juga jawabnya. Kata ku dalam hati.
“Oohh mungkin juga mak nak makan roti sebab nak kawal penyakit diebetisnya…”
Bila semua dah pulang, aku lihat mak terhinjut-hinjut ke dapur. Lantas aku tanya,
“Mak nak apa… Nak ambilkan…”“Takpa nak rasa ni sikit.”


Sayu sedih dan terguris sungguh hati aku bila kulihat mak rupanya sedang mengikis kerak-kerak nasi goreng yang masih berbaki dalam kuali untuk dimakan.
Itulah kasih seorang ibu pada anak-anaknya. Zaman sekarang pun masih ada ibu yang sanggup berlapar dan mendahulukan anak-anaknya asal mereka semua kenyang. Aku benar-benar kalah dengan apa yang aku saksikan.


YA RABB Engkau peliharalah Ibu. Ampunilah dosanya. Berilah kekuatan pada anak-anaknya untuk membalas jasa ibu yang tak terhingga.
AMINN…

Monday, April 20, 2009

U n' ME...


I asked U if I was PRETTY, U said NO..
I asked U if I was FAT, U said YES OF COURSE..
I asked if U WANTED to be with me forever, U said NO..
I asked U if U would CRY if I walked away, U said NO..
I had heard to much, and need to leave and,
as I walked away...
U grabbed my arm and told me to stay..
U said...
Ur not PRETTY, Ur BEAUTIFUL..
The only thing FAT, or BIG, about U is Ur HEART..
I don't want to be with U forever, I NEED to be with U forever..
And Baby..
I wouldn't CRY if U walked away,but..
I would DIE....

Friday, April 17, 2009

Cinta Fantasi...

Wahai sayang ku….!
Jikalau disatu hari nanti….
Engkau sedang merasa sedih dan berdukacita
Serulah aku!
Pasti aku akan segera datang disisi mu
Walaupun aku tidak dapat mengembirakan mu ketika itu
Yang pastinya…
Aku akan turut serta berduka menangis bersama2 mu!
Wahai sayang ku….!
Jikalau disatu hari nanti
Engkau ingin lari berpindah ketempat lain
Serulah aku!
Kerana aku tidak akan menghalang niat mu
Cuma aku….
Ingin juga lari berpindah ketempat lain bersama2 mu!
Jikalau disatu hari nanti
Engkau lihat lidah ku sudah menjadi bisu dan kelu
Segeralah datang kepada ku
Kerana ketika itu….
Aku sedang didalam kerinduan
Dan sedang tersangat dahaga
Memerlukan diri mu dan kehadiran mu…!

Thursday, April 16, 2009

Kau yang Satu..


Tuhan...

Bila ku masih diberi kesempatan,

Izinkan aku terus mencintanya..

Namun bila waktu ku

telah habis dengannya..

Biarkan Cinta ini hidup

Untuk sekali ini saja...

Wednesday, April 15, 2009

Atas nama Cinta..

Cinta bagaikan air laut yang mengisi sebagian isi bumi…
memberi banyak kehidupan..
membuat orang ingin tahu..
dan tiap orang pasti mengalami cinta..
Cinta itu keikhlasan..
Cinta itu kemahuan..
Cinta itu saling mengerti..
Cinta itu indah jika kita bisa
menempatkannya pada tempat terbaik dalam hati..
jadikan cinta itu indah dihatimu..
kerna cinta bisa seindah yang kau mahu
“Syg..aku mencintaimu”
Dalam segala kurang dan lebihmu
Dalam pintaku pada-NYA
terselip namamu yang selalu kurindu...

Wednesday, April 8, 2009

Waktu & Cinta..

Alkisah di suatu pulau kecil, tinggallah berbagai macam benda-benda abstrak: ada CINTA, KEKAYAAN,KECANTIKAN, KESEDIHAN, KEGEMBIRAAN dan sebagainya. Awalnya mereka hidup berdampingan dengan baik dan saling melengkapi.

Namun suatu ketika, datang badai menghempas pulau kecil itu dan air laut tiba-tiba naik semakin tinggi dan akan menenggelamkan pulau itu. Semua penghuni pulau cepat-cepat berusaha menyelamatkan diri.CINTA sangat kebingungan sebab ia tidak dapat berenang dan tak mempunyai perahu. Ia berdiri di tepi pantai mencoba mencari pertolongan. Sementara itu air makin naik membasahi kaki CINTA.

Tak lama CINTA melihat KEKAYAAN sedang mengayuh perahu.“KEKAYAAN! KEKAYAAN! Tolong aku!” teriak CINTA. Lalu apa jawab KEKAYAAN,“Aduh! Maaf,CINTA!” kata KEKAYAAN. “Perahuku telah penuh dengan harta bendaku. Aku tak dapat membawamu serta, nanti perahu ini tenggelam. Lagipula tak ada tempat lagi bagimu di perahuku ini.”Lalu KEKAYAAN cepat-cepat mengayuh perahunya pergi meninggalkan CINTA tenggelam.

CINTA sedih sekali, namun kemudian dilihatnya KEGEMBIRAAN lewat dengan perahunya.“KEGEMBIRAAN! Tolong aku!”, teriak CINTA. Namun apa yang terjadi, KEGEMBIRAAN terlalu gembira karena ia menemukan perahu sehingga ia tuli tak mendengar teriakan CINTA. Air makin tinggi membasahi CINTA sampai ke pinggang dan CINTA semakin panik.

Tak lama lewatlah KECANTIKAN. “KECANTIKAN! Bawalah aku bersamamu!”, teriak CINTA. Lalu apa jawab KECANTIKAN,“Wah, CINTA, kamu basah dan kotor.Aku tak bisa membawamu ikut. Nanti kamu mengotori perahuku yang indah ini.” sahut KECANTIKAN. CINTA sedih sekali mendengarnya. CINTA mulai menangis terisak-isak. Apa kesalahanku, mengapa semua orang melupakan aku.

Saat itu lewatlah KESEDIHAN. Lalu CINTA memelas, “Oh, KESEDIHAN, bawalah aku bersamamu”, kata CINTA. Lalu apa kata KESEDIHAN,“Maaf, CINTA. Aku sedang sedih dan aku ingin sendirian saja…”, kata KESEDIHAN sambil terus mengayuh perahunya. CINTA putus asa. Ia merasakan air makin naik dan akan menenggelamkannya. CINTA terus berharap kalau dirinya dapat diselamatlkan. Lalu ia berdoa kepada Tuhannya, oh tuhan tolonglah aku, apa jadinya dunia tanpa aku, tanpa CINTA?

Pada saat kritis itulah tiba-tiba terdengar suara,“CINTA! Mari cepat naik ke perahuku!” CINTA menoleh ke arah suara itu dan melihat seorang tua reyot berjanggut putih panjang sedang mengayuh perahunya. Lalu Cepat-cepat CINTA naik ke perahu itu, tepat sebelum air menenggelamkannya.

Kemudian di pulau terdekat, orang tua itu menurunkan CINTA dan segera pergi lagi. Pada saat itu barulah CINTA sadar, bahwa ia sama sekali tidak mengetahui siapa orang tua yang baik hati menyelamatkannya itu. CINTA segera menanyakannya kepada seorang penduduk tua di pulau itu, siapa sebenarnya orang tua itu.“Oh, orang tua tadi? Dia adalah “WAKTU”, kata orang itu. Lalu CINTA bertanya “Tapi, mengapa ia menyelamatkanku? Aku tak mengenalnya. Bahkan teman-teman yang mengenalku pun enggan menolongku”, tanya CINTA heran. “Sebab”, kata orang itu, “hanya WAKTU lah yang tahu berapa nilai sesungguhnya dari CINTA itu…

Hebatnya Cinta..


Pernahkah kamu merasakan, bahawa kamu mencintai seseorang, meskipun kamu tahu ia tak sendiri lagi, dan meskipun kamu tahu cintamu mungkin tak berbalas, tapi kamu tetap mencintainya…
Pernahkah kamu merasakan, bahawa kamu sanggup melakukan apa saja demi seseorang yang kamu cintai, meskipun kamu tahu ia takkan pernah peduli ataupun ia peduli dan mengerti, tapi ia tetap pergi…
Pernahkah kamu merasakan hebatnya cinta, tersenyum kala terluka, menangis kala bahagia, bersedih kala bersama, tertawa kala berpisah…

Aku pernah........
Aku pernah tersenyum meskipun aku terluka kerana kuyakin Tuhan tak menjadikannya untukku…
Aku pernah menangis kala bahagia, kerana kutakut kebahagiaan cinta ini akan sirna begitu saja…
Aku pernah bersedih kala bersamanya, kerana kutakut aku akan kehilangannya suatu saat nanti, dan
...
Aku juga pernah tertawa saat berpisah dengannya, kerana sekali lagi, cinta tak harus memiliki, dan DIA pasti telah menyiapkan cinta yang lain untukku…
Aku tetap bisa mencintainya, meskipun ia tak dapat kurengkuh dalam pelukanku, kerana memang cinta ada dalam jiwa, dan bukan ada dalam raga……

Friday, March 27, 2009

Surat...

"Ketika Allah menakdirkan kita bertemu,
aku tak pernah menduga kalau aku akan merasai
banyak bumbu-bumbu hidup darimu.
Ada bahagia, derita, bahkan murka dan nista.
Semua campur aduk jadi satu,
berbaur dengan cerita dan peristiwa
yang menjadi huruf-huruf perangkai kata dan kalimat
dalam cerita kehidupanku.
Kau buat aku tersenyum, kau buat aku menangis.
Kau buat aku gembira, kau buat aku putus asa.
Kau buat aku mencintai, kau buat aku membenci.
Entah yang mana yang menang,
bahkan hingga aku menulis surat ini.
Tapi yang jelas, aku masih dan akan tetap memujamu.."

Tuesday, March 17, 2009

Bismillahirrahmaanirrahim..

Ya Allah, Jika aku jatuh Cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
yang melabuhkan Cintanya pada-Mu,
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu..
YaMuhaimin..
Jika aku jatuh hati,
Izainkanlah aku menyentuh hati seseorang
yang hatinya tertaut pada-Mu,
Agar tidak terjatuh aku dalam jurang Cinta nafsu..
Ya Rabbana..
Jika aku jatuh hati,
Jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada hati-Mu..
Ya Rabbul Izzati..
Jika aku rindu,
Rindukanlah aku pada seseorang yang merindui Syahid di jalan-Mu..
Ya Allah, Jika aku menikmati Cinta kekasih-Mu,
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
indahnya bermunajat disepertiga malam terakhir-Mu..
Ya Allah, Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu,
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam
perjalanan yang panjang menyeru manusia kepada-Mu...


Friday, March 13, 2009

Akhirinya Dengan Indah..

Aku takkan pernah jadi sempurna..
ingin aku tetap seperti adanya...
jangan salahkan jika diriku mengabaikanmu..
sebuah alasan yang sungguh sempurna untuk tinggalkan ku...
ketika selamanya pun harus berakhir akhirinya dengan indah..
kau harus relakan setiap kepingan waktu dan kenangan..
ketika perlukan ku pun tak lagi bisa
menenangkan hati mu yang sedih..
aku memilih tuk mengakhiri ini dengan indah..
engkau mencuba menahan isak tangis yang dalam..
dengan sisa ketekarannya masih kau simpan...

Wednesday, March 11, 2009

Madah Cinta Mimpi

Wahai sayang ku…..
Ujung jarimu ku kucup mesra malam tadi
Arrrghhhhhh!!
Rupa-rupanya aku bermimpi…
Salahkah jika aku bermimpi sayang?
Berganding mesra bersama mu disebuah taman
Lalu mengikat janji asmara, dakapan mesra
Sehidup semati hingga kesyurga…
Salahkah jika aku bermimpi sayang?
Mengharap cinta mu sepenuh hati dan jiwa raga
Suka dan duka hidup bersama
Sehingga kehujung dunia…..
Salahkah jika aku bermimpi sayang?

Menyintai diri mu sehingga mati..!

Kau Pergi Sayang

Terasa hatiku merasa rindu yang amat sangat...
Tertegun sesaat hatiku teringat akan dirimu,
kubaitkan puisi ini hanya untukmu,
Tidak tahu apa yang bermain difikiranku,
aku terdiam kaku saat itu,
Ketika itu.....
entah…
entah…
Aku tidak tahu,
Aku harus bagaimana menyikap perasaan ini,
Doaku,
Semoga kau akan tenteram disana kekasihku..

Thursday, March 5, 2009

Sekadar Renungan...

"Tak perlu mencari teman secantik BALQIS
Jika diri tak seindah SULAIMAN..
Mengapa mengharap dari si tampan
Jika kasih tak setulus ZULAIKHA..
Jangan mendamba seteguh IBRAHIM
Jika diri tak sekuat HAJAR..
Mengapa di damba teman hidup
seistimewa SITI KHADIJAH
Jika diri tak sesempurna RASULULLAH..."
"Kecantikkan seorang wanita bukanlah
dari pakaian yang dikenakan..
Susuk yang ia tampilkan atau
bagaimana ia menyisir rambutnya..
Kecantikkan seorang wanita
harus dilihat dari matanya,
Kerana itulah pintu hatinya..
Tempat dimana Cinta itu ada..."

Cinta & Kehidupan..

Kenangan itu kadangkala teramat pahit untuk diredah
Tetapi ia terlalu manis untuk dikenang..
Hidup tidak selalu indah
Tetapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan..
Andai hadirnya cinta
Sekadar untuk mengecewakan
Lebih baik cinta itu tidak pernah hadir..
Kecewa bercinta bukan bermaksud
Dunia telah berakhir..
Masa depan yang cerah
Berdasarkan pada masa yang lalu
Yang telah dilupakan..
Hidup ini indah jika kita tahu menghargainya
Tetapi..
Ia amat menyakitkan
Andai kita melaluinya sambil lewa...

Tuesday, March 3, 2009

Itu Aku..

"Jika ada sepuluh orang mengambil berat terhadapmu,
maka sudah pasti salah seorang daripada mereka adalah aku..
Jika hanya salah seorang saja yang mengambil berat terhadapmu,
maka sudah tentu orang itu adalah aku..
Dan jika tiada sesiapa lagi yang mahu mengambil berat terhadapmu lagi,
maka itu bermakna aku sudah tiada lagi di dunia ini..."

Monday, March 2, 2009

Kisah Romantis..

Mengejar dirimu takkan ada habisnya
Membuat diriku menggila
Bila hati ini menjatuhkan pilihan
Apapun akan kulewati..
Hari ini sayang sangat penting bagiku
Kau jawapan yg aku cari
Kisah hari ini kan ku bagi denganmu
Dengarlah sayang kali ini
Permintaanku padamu..
Dan dengarlah sayangku
Aku mohon kau menikah denganku
Ya hiduplah denganku
Berbagi kisah hidup berdua..
Cincin ini sayang terukirkan namamu
Begitu juga di hatiku
Hujan warna-warni kata orang tak mungkin
Namun itu mungkin bagiku
Sebuah tanda cintaku...